Setul European de Competențe a Formatorilor
Modelul de competențe pentru formatorii la nivel internațional contribuie la creșterea calității programelor de formare și a competențelor formatorilor în domeniul lucrului de tineret, acoperind șapte domenii de competențe
7
Domenii Cheie
Bazat pe Învățare Non-Formală
promovând participarea activă și dezvoltarea personală
Formatori
Setul European de Competențe
Modelul ETS pentru Formatori identifică șapte domenii cheie de competență esențiale pentru profesioniștii care activează în domeniul tineretului, în special în contexte de învățare non-formală la nivel european. Aceste competențe ajută formatorii să proiecteze și să livreze activități de formare de înaltă calitate.
Această competență leagă programele educaționale de politici și contexte sociale mai largi, integrând valori precum democrația și drepturile omului. Implică sprijinirea participanților în dezvoltarea gândirii critice, încurajarea reflecției asupra contextului lor socio-politic și încurajarea acțiunilor de solidaritate și a angajamentului civic constructiv.
Formatorii pot juca un rol important în a sprijini tinerii să devină cetățeni activi și informați. Această competență ajută formatorii să integreze dimensiunea civică în activitățile lor, încurajând tinerii să înțeleagă și să se implice în societate, promovând valori democratice și drepturile omului.
Această competență se referă la abilitatea formatorului de a crea un mediu de învățare sigur și stimulant, de a selecta, adapta sau crea metode de învățare adecvate, de a înțelege și gestiona dinamica de grup și de a sprijini participanții în identificarea nevoilor lor de învățare. Include, de asemenea, gestionarea propriilor emoții și respectarea limitelor etice.
Este fundamentală pentru a asigura că tinerii se simt în siguranță să exploreze, să participe activ și să își atingă obiectivele de învățare. Ajută la crearea unor experiențe de învățare adaptate nevoilor diverse ale tinerilor și la stimularea participării active, a creativității și a rezolvării problemelor.
Se referă la abilitatea de a dezvolta programe educaționale bazate pe principiile și valorile învățării non-formale, integrând nevoile participanților și contextul socio-politic. Include selectarea metodelor potrivite, integrarea relevantă a tehnologiei (ICT, e-learning), proiectarea proceselor de evaluare și a modalităților de colectare și diseminare a informațiilor. Permite crearea unor programe de formare relevante, coerente și cu impact, care răspund direct nevoilor tinerilor și contextului în care aceștia trăiesc. Asigură că obiectivele educaționale sunt atinse prin metode adecvate și că impactul programului poate fi demonstrat.
Această competență implică capacitatea formatorului de a-și autoevalua procesul de învățare și competențele, de a identifica proactiv obiective de dezvoltare personală și profesională și de a le urmări, utilizând feedback-ul constructiv. Include, de asemenea, recunoașterea și valorificarea momentelor neașteptate de învățare și identificarea resurselor potrivite pentru sprijinirea învățării individuale. Un formator care stăpânește această competență devine un model pentru tineri, încurajându-i să devină autonomi în propriul proces de învățare. De asemenea, asigură că formatorul este într-o continuă dezvoltare, adaptându-se nevoilor în schimbare ale tinerilor și ale domeniului.
Această competență vizează abilitatea de a contribui activ la sarcinile echipei, de a-și asuma responsabilități, de a încuraja și implica ceilalți membri ai echipei, de a învăța împreună cu și de la ceilalți și de a gestiona constructiv eventualele dezacorduri. Include conștientizarea proceselor de echipă și a modului în care acestea influențează eficacitatea. Majoritatea proiectelor și activităților de tineret implică lucrul în echipă (formatori, organizatori, parteneri). Această competență este vitală pentru colaborarea eficientă, crearea unui spirit de echipă pozitiv și valorificarea diversității și a punctelor forte ale fiecărui membru pentru a atinge obiectivele comune.
Implică abilități precum ascultarea activă și fără judecăți, empatia, exprimarea clară a gândurilor și emoțiilor, transparența privind starea emoțională personală și conștientizarea comunicării non-verbale (limbajul corpului). Include crearea unui mediu în care sentimentele pot fi exprimate liber și respectuos, atât online, cât și offline. Comunicarea eficientă stă la baza relației dintre formator și tineri, precum și în cadrul echipei. Permite construirea încrederii, înțelegerea profundă a nevoilor și preocupărilor tinerilor și gestionarea constructivă a situațiilor emoționale sau conflictuale.
Această competență se referă la conștientizarea propriei identități culturale, la abilitatea de a privi identitatea și cultura din perspective diferite și de a reflecta critic asupra propriilor percepții și stereotipuri. Include recunoașterea și interpretarea adecvată cultural a comunicării verbale și non-verbale, acceptarea ambiguității, flexibilitatea în comportamentul cultural și aplicarea principiilor drepturilor omului. Într-un context european tot mai divers, această competență este crucială pentru a lucra eficient cu tineri din medii culturale diferite, pentru a promova înțelegerea reciprocă, incluziunea și pentru a gestiona sensibil diferențele culturale în cadrul grupurilor.













