Institutul „MilleniuM” are misiunea de a promova calitatea în educaţia non-formală şi lucrul de tineret prin dezvoltarea iniţiativei civice şi a politicilor de tineret, contribuirea la dezvoltarea personală şi profesională, organizaţională şi comunitară, precum şi transformarea conceptului de colaborare şi parteneriat într-o practică curentă a vieţii asociative din Republica Moldova.

Date de contact

str. Igor Vieru 2/4 +373 699 44 499 info@millenium.md Orele de lucru: 11-18 Sunday - Weekend Day

Dimensiunile de Învățare

Competențele sunt dinamice, iar toate elementele lor sunt interconectate și interdependente. În acest model de competență, ne concentrăm pe indicatorii de competență și pe criteriile aferente acestora.

2 Criterii
Bazat pe Învățare Non-Formală
promovând participarea activă și dezvoltarea personală
Formatori

Dimensiuni de învățare

Criteriile de calitate sunt principii sau standarde care vă ajută să evaluați cât de eficient și de reușit sunteți în diferitele domenii de competență. Fiecare criteriu descrie nivelul de cunoștințe, abilități și atitudini dorit.Criterii de calitate
Indicatorii sunt elemente aparente și comportamente care demonstrează că îndepliniți criteriile de calitate. Ei descriu acțiuni și reacții exprimate în termeni de: moduri de gândire și de abordare a unei sarcini (aplicarea cunoștințelor), moduri de a face lucrurile (punerea în practică a competențelor), moduri de exprimare a emoțiilor sau atitudinilor.
Bazat pe Învățare Non-Formală
promovând participarea activă și dezvoltarea personală
Formatori

Sub suprafață

Sub competențe și indicatori se ascunde ceva mai mult - ceva care este dificil de înțeles. Este vorba de un fel de disponibilitate interioară care permite competențelor să „iasă la suprafață” sau să fie exprimate în „aici și acum”. Această disponibilitate interioară este legată de autenticitate și intuiție. Numiți-o magie.

...se referă la măsura în care sunteți în armonie cu natura muncii dumneavoastră. Aceasta înseamnă că activitatea dumneavoastră de formare trebuie să fie în concordanță cu cine sunteți și cu ceea ce credeți. Autenticitatea este o caracteristică interioară autentică a ceea ce facem și a modului în care facem lucrurile.
Unii indicatori din modelul de competențe se bazează pe intuiție, care este adesea un factor esențial de succes în formarea dumneavoastră. Intuiția scoate ce este mai bun din cunoștințele, abilitățile și atitudinile dumneavoastră. Prin urmare, chiar dacă bifați fiecare indicator din modelul de competențe, există acel „element magic” suplimentar care face ca totul să cadă la locul potrivit la momentul potrivit. Prin urmare, o minte deschisă și un spațiu pentru intuiție sunt două atitudini importante, indiferent de competența abordată....se referă la măsura în care sunteți în acord cu natura activității dumneavoastră. Aceasta înseamnă că activitatea dumneavoastră de formare trebuie să fie în concordanță cu cine sunteți și cu ceea ce credeți. Autenticitatea este o caracteristică interioară autentică a ceea ce facem și a modului în care facem lucrurile.

Atitudini

Atitudinile reflectă disponibilitatea interioară a lucrătorului de tineret de a acționa într-un anumit mod. Ele influențează modul în care sunt aplicate cunoștințele și abilitățile în practică. Dezvoltarea atitudinilor precum empatia, deschiderea și angajamentul este esențială pentru crearea unui mediu de învățare sigur și incluziv.

Acceptarea este interpretată ca o atitudine sau dispoziție mentală de a se împăca cu un anumit comportament sau situație. De exemplu, acceptarea ambiguității - o atitudine esențială pentru lucrătorii de tineret care lucrează în domeniul educației non-formale și în special în contexte internaționale - înseamnă că lucrătorii de tineret cred că lucrurile pot arăta foarte diferit în funcție de perspectiva pe care o adoptă. Este posibil ca ei să nu înțeleagă anumite comportamente și evenimente, dar pot accepta totuși că acestea sunt așa cum sunt. Notă: a accepta nu înseamnă neapărat a fi de acord.
Conștientizarea înseamnă a acorda spațiu percepției că „ceva este pe cale să se întâmple sau se întâmplă” - un fel de recunoaștere și/sau conștientizare a acțiunilor, chiar dacă nu este atât de clar la început (cum ar fi a fi conștient de un sentiment). În același timp, conștientizarea se referă și la a avea o înțelegere sau o recunoaștere a anumitor condiții, capacități, circumstanțe, procese. Lucrătorii de tineret, de exemplu, trebuie să fie conștienți de propriile competențe și resurse pentru a-și îndeplini rolul de facilitator al unui grup, de membru al unei echipe, atunci când elaborează programe etc. În același timp, lucrătorii de tineret ar trebui să fie conștienți de anumite tensiuni sau conflicte ascunse în cadrul echipei, astfel încât să le poată aborda atunci când colaborează cu alții.
Atenția se referă la asigurarea unui mediu de învățare „sigur”, fiind în același timp atenți la posibile provocări și situații riscante. În contextul muncii de tineret, de exemplu, este necesar ca lucrătorii de tineret să fie atenți la siguranța și bunăstarea tinerilor și să nu utilizeze metode care consolidează implicit stereotipurile și mecanismele de discriminare.
Angajamentul înseamnă a te implica pe tine însuți. Implică o credință puternică într-o idee sau într-un proces sau aplicarea de sine la ceva. Oamenii gândesc și/sau simt înainte de a se angaja. De exemplu, lucrătorii de tineret - pentru a se ocupa de oameni și a facilita procesele de dialog - pot avea angajamentul de a reflecta critic asupra diferitelor surse de informații
Empatia poate fi definită ca fiind capacitatea de a înțelege sau de a simți ceea ce trăiește o altă persoană, punându-te „în locul ei”. Cu alte cuvinte, empatia înseamnă să te simți „cu” o altă persoană - simțindu-i și înțelegându-i sentimentele, gândurile și experiențele. Empatia este menționată în aproape toate domeniile de competență, deoarece este necesară atunci când se lucrează cu tinerii și se iau în considerare nevoile, sentimentele, provocările și motivațiile acestora. De asemenea, este esențială atunci când se lucrează în echipă și cu partenerii și părțile interesate, pentru a lua în considerare diversitatea de perspective.
Aprecierea poate fi descrisă ca o înțelegere a semnificației sau a calității pozitive a ceva sau a cuiva. În contextul parteneriatelor și al rețelelor, lucrătorii de tineret, de exemplu, trebuie să aprecieze valoarea adăugată a unui nou parteneriat și oportunitățile de colaborare pe care acesta le poate oferi.
Deschiderea înseamnă să fii deschis la idei noi, să întâlnești oameni cu convingeri, valori și comportamente diferite, să te afli în medii noi și să faci experiențe diferite. Deschiderea merge mână în mână cu curiozitatea. Următoarele specificații pot fi considerate, în general, utile pentru lucrătorii de tineret care lucrează la nivel internațional: o deschidere către noi provocări joacă un rol important în procesele de grup și de echipă, în conceperea programelor și, în general, în facilitarea proceselor de învățare non-formală; o deschidere față de ambiguitate în grupuri și în procesele de învățare (acceptarea a ceva de care nu suntem siguri sau cu care nu suntem familiarizați).
A fi pregătit înseamnă a fi pregătit pentru anumite acțiuni, întâmplări, evenimente sau experiențe. Unele exemple ajută la ilustrarea pregătirii și, în același timp, pot servi și ca atitudini generale ale lucrătorilor de tineret: disponibilitatea de a se perfecționa; disponibilitatea de a fi provocat și de a-și asuma riscuri; disponibilitatea de a-i provoca pe alții.
Sensibilitatea înseamnă o anumită capacitate de a înregistra și de a reacționa la sentimente (ale propriei persoane sau ale altora), de exemplu o sensibilitate la diversitate (în cadrul grupului sau în general).
Manifestarea interesului reprezintă un sentiment de curiozitate și de interes pentru cineva sau ceva. Exemplele includ atunci când lucrătorii de tineret sunt interesați de procesele de schimbare, manifestă interes pentru bunăstarea tinerilor, manifestă un interes real pentru nevoile grupului.
A avea încredere și a crede înseamnă a fi încrezător în ceea ce se întâmplă și în ceea ce cineva face sau spune. De exemplu, aceasta poate însemna ca lucrătorii de tineret să aibă încredere și să creadă că (tinerii) sunt capabili să își dirijeze propria învățare, ceea ce reprezintă o atitudine generală importantă în domeniul învățării non-formale.

Cunoștințe

Cunoștințele pot fi definite ca o înțelegere sau posesia de informații despre un anumit subiect, pe care cineva le poate obține prin experiență, cercetare sau studiu. Cunoașterea poate însemna, de asemenea, familiarizarea cu fapte sau principii. În cele din urmă, cunoașterea în contextul învățării non-formale poate însemna și „conștientizare”, de exemplu, o conștientizare a contextului din care provin cursanții sau a oricăror probleme cu care aceștia se confruntă. Deși cunoștințele sunt descrise în diferitele domenii de competență, autorii au simțit nevoia să sublinieze unele cazuri de cunoștințe care fie oferă un nivel mai mare de complexitate, fie reprezintă o atitudine oarecum generală (cuprinzătoare), fie joacă un rol de interconectare.

Cunoașterea diferitelor metode și concepte educaționale este, de asemenea, necesară pentru a facilita procesele de învățare, pentru a concepe programe, pentru a comunica cu alții și pentru a colabora cu succes în echipe. În funcție de situații, participanți, procese și subiecte, lucrătorii de tineret ar trebui, de exemplu, să cunoască abordări sau metode pentru sprijinirea solidarității; sprijinirea comunicării; gestionarea emoțiilor; să abordeze diversitatea, cultura și identitatea; gestionarea conflictelor în cadrul unui grup; abordarea problemelor legate de privilegii și discriminare.
Cunoașterea tinerilor implicați și a comunităților lor este, de asemenea, necesară în general pentru a crea medii de învățare și a facilita procesele cu și pentru tineri și pentru a lucra în direcția solidarității reciproce. De exemplu, este util ca lucrătorii de tineret să cunoască contextul socio-politic și economic al tinerilor; nevoile grupurilor țintă; nevoile comunității; diferitele comunități implicate (gazdă, expeditor, online).
Lucrătorii de tineret lucrează pentru a ajuta și a împuternici societatea să se schimbe în bine - pentru a sprijini dezvoltarea de acțiuni colective și de solidaritate care stimulează schimbarea și transformarea. Pentru a sprijini acțiunile care schimbă politicile și practicile, lucrătorii de tineret trebuie să știe, în mod ideal, ce poate genera schimbarea.

Competențe

Competențele sunt definite ca abilitatea sau capacitatea de a îndeplini o sarcină, de a aplica cunoștințe și de a transforma atitudinile în acțiuni. Astfel, ele descriu lucrurile pe care oamenii le pot face bine - cunoscute și sub numele de expertiză. Competențele sunt dobândite sau învățate. În timp ce abilitățile sunt descrise în diferitele domenii de competență, autorii au simțit nevoia să sublinieze unele dintre ele care fie oferă un nivel mai mare de complexitate, fie reprezintă o atitudine oarecum umbrelă (cuprinzătoare), fie joacă un rol de interconectare.

A fi capabil să aleagă și să lucreze cu diferite metode este o abilitate generală pe care lucrătorii de tineret o aplică în mod regulat în activitatea lor, de exemplu, atunci când facilitează învățarea, elaborează programe și co-creează procese în echipe și rețele. Aceasta include, de asemenea, adaptarea sau dezvoltarea de noi metode în funcție de scopurile și obiectivele proiectului și în conformitate cu nevoile situației și ale grupurilor țintă (de exemplu, tinerii, comunitățile lor, partenerii).
Procesele de învățare non-formală necesită, de asemenea, ca lucrătorii de tineret să fie capabili să gestioneze tensiunile și conflictele din cadrul grupurilor și echipelor. Capacitatea de a analiza, modera și transforma astfel de situații în cadrul grupurilor și echipelor este, de asemenea, o competență interculturală.
Lucrul cu ființe umane în procese de învățare în care lucrătorii de tineret încurajează deschiderea și în care oamenii sunt încurajați să se implice și să împărtășească informații despre personalitatea și experiențele lor înseamnă, de asemenea, crearea unui spațiu pentru emoții. Astfel, atunci când facilitează, dar și atunci când lucrează cu colegii, comunică și se auto-reflectează, lucrătorii de tineret beneficiază de abilitatea de a face față emoțiilor.
Utilizarea limbii este o altă abilitate mai generală, pentru comunicare, dar și ca parte a unei competențe interculturale. Este util ca lucrătorii de tineret care lucrează la nivel internațional să vorbească o altă limbă, ceea ce înseamnă, de asemenea, că pot înțelege cum este să te lupți să-ți exprimi gândurile și sentimentele într-o limbă străină.
Lucrul cu grupuri diverse este o realitate în munca de tineret. Lucrătorii de tineret trebuie să aibă competențele necesare în acest sens, să analizeze nevoile, să abordeze diversitatea în toate fațetele sale, să empatizeze și să faciliteze procesele și să organizeze resursele ținând cont de diversitate.

Comportamente

Comportamentele pot fi definite ca fiind modul în care cineva acționează sau se comportă, în special față de alții. Prin urmare, comportamentul cuprinde atitudini, cunoștințe și abilități. Prin comportamentul cuiva, putem evalua nivelul de competențe al lucrătorului de tineret. Pe scurt: comportamentul reflectă atitudinile fundamentale ale unui lucrător în domeniul tineretului.

Scopul este de a sprijini tinerii în modul în care abordează, concep și se implică în procesul lor de învățare și nu numai.
Este de a-i ajuta să joace un rol activ (în procesul lor de învățare, în comunitățile lor...)
Este vorba de a lucra cu și în cadrul grupului, cu mediul, prin împărtășire și învățare reciprocă.
Este vorba de a face față incertitudinii și ambiguității și de a se adapta la situațiile în schimbare.
Transpunerea și aplicarea conceptelor teoretice și a principiilor-cheie în practica de lucru cu tinerii
Este vorba de utilizarea unor metode care facilitează procesele de învățare individuală și de grup.
Trebuie să demonstrăm și să punem în practică agilitatea de a ne transforma, adapta și ajusta, inclusiv în mediile digitale.
Este vorba de respectarea cadrului activității sau proiectului.
Este vorba de a construi programe și intervenții care se bazează, pe cât posibil, pe nevoile tinerilor.
Este de a oferi sprijin / în echipă.
Este vorba despre explorarea a ceea ce influențează dezvoltarea profesională (și personală) a cuiva.
Este vorba de a lua în considerare comportamentele (acțiunile, cuvintele, limbajul corpului).
Este să te ridici împotriva nedreptății, nedreptății, discriminării, rezistenței, ....
Aduceți la suprafață și discutați problemele legate de putere, privilegii și solidaritate în cadrul grupului (și în comunitatea mai largă).