Dimensiunile de Învățare
Pentru a sprijini dezvoltarea profesională a lucrătorilor de tineret, Modelul de Competențe ETS evidențiază patru dimensiuni fundamentale ale învățării: Atitudini, Cunoștințe, Abilități și Comportamente. Acestea sunt interconectate și se influențează reciproc, contribuind la formarea unei practici eficiente și conștiente în lucrul cu tinerii.
Bazat pe Învățare Non-Formală
promovând participarea activă și dezvoltarea personalăDimensiuni de învățare
Modelul a fost dezvoltat de SALTO Training and Cooperation în cadrul Strategiei Europene de Formare (ETS) și are scopul de a sprijini recunoașterea domeniului de tineret și de a îmbunătăți dezvoltarea competențelor lucrătorilor de tineret.
Atitudini
Atitudinile reflectă disponibilitatea interioară a lucrătorului de tineret de a acționa într-un anumit mod. Ele influențează modul în care sunt aplicate cunoștințele și abilitățile în practică. Dezvoltarea atitudinilor precum empatia, deschiderea și angajamentul este esențială pentru crearea unui mediu de învățare sigur și incluziv.
Cunoștințe
Cunoștințele pot fi definite ca o înțelegere sau posesia de informații despre un anumit subiect, pe care cineva le poate obține prin experiență, cercetare sau studiu. Cunoașterea poate însemna, de asemenea, familiarizarea cu fapte sau principii. În cele din urmă, cunoașterea în contextul învățării non-formale poate însemna și „conștientizare”, de exemplu, o conștientizare a contextului din care provin cursanții sau a oricăror probleme cu care aceștia se confruntă. Deși cunoștințele sunt descrise în diferitele domenii de competență, autorii au simțit nevoia să sublinieze unele cazuri de cunoștințe care fie oferă un nivel mai mare de complexitate, fie reprezintă o atitudine oarecum generală (cuprinzătoare), fie joacă un rol de interconectare.
Competențe
Competențele sunt definite ca abilitatea sau capacitatea de a îndeplini o sarcină, de a aplica cunoștințe și de a transforma atitudinile în acțiuni. Astfel, ele descriu lucrurile pe care oamenii le pot face bine - cunoscute și sub numele de expertiză. Competențele sunt dobândite sau învățate. În timp ce abilitățile sunt descrise în diferitele domenii de competență, autorii au simțit nevoia să sublinieze unele dintre ele care fie oferă un nivel mai mare de complexitate, fie reprezintă o atitudine oarecum umbrelă (cuprinzătoare), fie joacă un rol de interconectare.
Comportamente
Comportamentele pot fi definite ca fiind modul în care cineva acționează sau se comportă, în special față de alții. Prin urmare, comportamentul cuprinde atitudini, cunoștințe și abilități. Prin comportamentul cuiva, putem evalua nivelul de competențe al lucrătorului de tineret. Pe scurt: comportamentul reflectă atitudinile fundamentale ale unui lucrător în domeniul tineretului.













