5 ediții a Cursului de lungă durată în Formare de Formatori

             Pe parcursul celor 19 ani de activitate, Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM” desfășoară proiecte în  domeniul tineret în scopul promovării educației non-formale de calitate. Pentru atingerea acestui scop, unul dintre cele mai valoroase proiecte ale organizație, dar și care a produs impactul cel mai mare a fost Cursul de Lungă Durată în Forame de  Formatori.
              Cursul de lungă durată în Formare de Formatori este organizat din anul 2015 în cadrul proiectului „Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineretului”. Proiectul este implementat cu susținerea financiară a Ministerului Educație, Culturii și Cercetării în cadrul Programului anual de Granturi pentru sectorul de tineret.

            În ce constă Cursul de lungă durată în Formare de Formatori?

            Cursul de Lungă Durată în Formare de Formatori constă în instruirea lucrătorilor de tineret și a formatorilor în domeniul tineret pe o durată de jumătate de an în ceea ce este educația non-formală și sunt instruiți îm a implementa activități și metode non-formale în domeniul de activitate a participanților, fie aceștia sunt membri ai unei organizații non-guvernamental sau chiar cadre didactice.
            Scopul general al proiectului este Promovarea Educației Non-Formale de Calitate în Republica Moldova. În cadrul cursului participanții își devolt competențele lucrătorilui de tineret în baza Setului European de Competențe a Lucrătorului de Tineret, și anume:
  • înţelegerea şi facilitarea procesul de instruire individuală şi în grup;
  • design a procesului educaţional;
  • direcţionarea propriul proces de instruire;
  • cooperarea cu succes în echipă;
  • comunicarea în mod semnificativ cu ceilalţi;
  • competenţa interculturală.

STRUCTURA CURSULUI:

Săptămâna I – Modulul 1 – 3

1. Concepte cheie, valori și practici consolidate în educaţia non-formală;
2. Înţelegerea şi facilitarea procesului de învăţare individuală şi în grup;
3. Învăţarea de a învăţa.
Săptămâna II – Modulul 4 – 6
1. Design-ul programului educaţional;
2. Cooperarea de succes în echipă de formatori;
3. Comunicarea semnificativă cu alţii.
Săptămâna III – Modulul 8 – 10
1. Competenţa interculturală;
2. Psihopedagogia tinerilor;
3. Planificarea activităților educaționale, în conformitate cu scopul, priorităţile şi obiectivele Strategiei Naţionale de Dezvoltare a Sectorului de Tineret.
În decursul celor 5 ediții a proiectului au fost instruiți 80 de luctărori de tineret și formatori în domeniul tineret din Republica Moldova. În prezent, absolvenții Cursului activează în organizații și Centre de tineret și promovează valorile educației non-formale prin activitatea sa.

            Impresiile absolvenților Cursului de lungă durată în Formare de Formatori:

1. Elena Rudoi (ediția 2015) – „Am fost participantă la prima ediție a cursului, aplicând mai mult din curiozitate pentru că nu ştiam la ce să mă aştept. Timp de jumătate de an am trecut prin procese intense de autocunoaştere, lucru în echipă şi cunoaşterea formatorului din mine. Mi-a plăcut mult faptul că tot cursul este practic şi accentul e pus pe explorarea sinelui şi dezvoltarea propriului stil de lucru în calitate de formator. Peste 3 ani am aplicat să fiu parte a echipei de instruire pentru a vedea din interior cum are loc dezvoltarea şi desfăşurarea acestui curs. Pentru mine Cursul de Lungă durată în Formare de Formatori este o provocare plină de cunoaştere şi transformare.”
2. Nonna Mihalcean (eduția 2016) – „Am aplicat la curs pentru a descoperi lumea educației nonformale, fiind psiholog cunoșteam elemente, dar consideram că sunt puține, la monentul aplicării la curs aveam peste 4 ani de activitate în domeniul tineret, activam în Centrul CRAT. Am crescut ca specialist, mi-am conturat competențele necesare în domeniu. La moment sunt formatoare și activez cât prin contractare atât și în domeniul tineret. Educația nonformală este la baza instituției pe care o coordonez – CRAT/ Anticafenea Bălți.
3. Aida Cotruța (ediția 2017) – „Am aplicat deoarece am auzit lucruri frumoase despre MilleniuM și am devenit curioasă. Nou, pentru mine am descoperit educația nonformală pe ințelese; metode noi de dezvoltare a abilităților; ca o metoda interactiva nu neapărat poate face parte și din metodologia ENF și ca uneori prezenta AICI și ACUM nu da rezultate din prima, ci va necesita implicarea repetata a paricipantului, chiar, dacă acesta va susține cu tărie ca a învățat lecția. Tot ce am trăit la acest curs, aplic continuu și dacă ar fi să trăiesc din nou acest curs, sigur că aș aplica din nou.”
4. Irina – Aliona Ceban (ediția 2018) – „Fiind la inceputul activității mele profesionale, cursul de formare de formatori a fost o provocare pentru mine. Deși m-am ciocnit cu unele elemente pe care deja le-am cunoscut, în cadrul cursului am reușit să acumulez un bagaj bun de cunoștințe și să dezvolt abilitățile de care aveam nevoie ca formator. Am participat într-un complex de activități practice prin care am devenit mai sigură pe propriile forțe, am învățat cum să planific o activitate și s-o implemente cu succes.”
5. Andriana Sadovnic (ediția 2019) – „Am văzut anunțul și caracterizarea cursului, și fiind angajată part-time la Centru de tineret Cricova dar având gândul să continui activitatea în domeniul tineret, am privit acest curs ca o metodă de performanță și cunoștință în domeniul dat. Mai ales competența de lucru individual și în grup, mi-a atras mult atenția, deoarece în lucrul cu tineretul am simțit nevoia de a dezvolta o asemnea competență pentru gestionarea mai eficientă a echipei formate. Un alt factor a fost denumirea MilleniuM, deoarece am mai avut intersecție cu această și instituție și cu Vitalie Cîrhană, iar această experiență o țin minte ca una dintre cele mai productive și interesante, fiind modelul de acțiuni pentru mine la acel moment. În cadrul cursului m-am descoperit pe mine ca personalitate, care sunt acei factori din mine, care mă ajută în atingerea unui scop sau într-o relație cu o persoană și care nu mă încurcă. Am înțeles, ce este asta o comunitate de învățare și ce beneficii aduce aceasta pentru fiecare persoană care face parte din ea. Am descoperit competențele Europene ale Formatorului și ce înseamnă acestea, și cel mai important, cum pot să le aplic în lucrul cu tineretul. Și dacă să iau tot cap – coadă ar fi multe, multe abilități și cunoștințe care le-am acumulat, care pas cu pas încă continui să le practic pentru a devein competență înrădăcinate în comportamentul meu. Mulțumesc din suflet Institutului de Dezvoltare Millenium pentru acest curs și experiență, dar  și calitatea serviciilor din cadrul acestuia. M-au ajutat foarte mult, și continue să mă ajute în lucrul cu tineretul , dar și în lucrul cu mine personal!”
Formatorii Cursului de lungă durată în Formare de Formatori:
Vitalie Cîrhană – formator
În calitate de formator în domeniul educaţiei non-formale din 2005 a livrat peste 500 de traininguri la nivel național și internațional în limbile română, rusă și engleză. Printre acestea se numără:
  • 5 Cursuri de lungă durată în Formare de Formatori livrate în R. Moldova;
  • 7 Training of Trainers livrate în cadrul programului Erasmus+: Youth in Action.
Elena Rudoi – Trainer & Coach de dezvoltare personală şi autocunoaştere (fostă absolventă a cursului Formare de Formatori)
În cei 8 ani de activitate profesională a fost implicată în organizarea şi livrarea a peste 1200 de ore de training la nivel național şi internațional, pentru grupuri mici şi mari până la 60 de persoane.
  • Utilizează abordarea sistemică, tehnici proiective şi de hipnoterapie în lucrul cu clenții săi.
  • Are formare în psihologie oranizațională, programare neuro-lingvistică şi coaching proiectiv.